822-1 Komunikace pozemní a letiště (2016/I)

VP 822-1 © ÚRS PRAHA, a.s. Niveleta silniční komunikace je výšková složka silniční komunikace určující její výškový průběh. Obruba je vodicí bezpečnostní zařízení, které vytváří stupňovité vyvýšení určitého dopravního pásu, pruhu, ostrůvku apod. Penetrační makadam je vrstva vytvořená z kamenné kostry po prolití asfaltovým pojivem a následném zaplnění povrchových mezer rozprostřením a zhutněným drceným kamenivem Podélný sklon je odklon nivelety silniční komunikace od vodorovné roviny; udává se zpravidla v %. Podklad vozovky je spodní část vozovky určená k roznášení tlaků vozidel z krytu vozovky na podloží; skládá se buď z jedné nebo z více vrstev různězpracovaných stavebních hmot. Podklad typu OM je silniční podklad z obalovaného drceného kameniva - typu obalovaného makadamu. Podsyp je nejspodnější ochranná vrstva vozovky, jejímž účelem je kromě roznášení tlaků hlavně zabránění kapilárnímu vzlínání vody z podloží, plošné odvodnění pláně, ochrana výše položených vrstev vozovky před eventuální vztlakovou infiltrací rozbředlé podložní horniny a provzdušnění; provádí se z propustných nesoudržných materiálů. Popílek je nerostný zbytek po spalování tuhých paliv pozůstávající převážně z malých částeček křemičitanového skla získaný zachycováním z plynných spalin v různých odlučovacích zaříze- ních připojených zpravidla k velkým topeništím na spalování práškového uhlí. Je to nejjemnější část ve směsi označované obecným pojmempopel. Propustek je mostní objekt, popř. jeho část s kolmou světlostí mostního otvoru do 2,00m včetně, sloužící zpravidla k příčnému převedení stálých nebo občasnýchvod, trubních a jiných vedení tělesem komunikace. Přídlažba je jedna nebo více řad dlažebních prvků uložených podél obrubníků a krajníků tvo- řící částkomunikace. Příkop je otevřené odvodňovací zařízení o hloubce přes 30 cm; podle tvaru příčného řezu rozeznáváme příkop lichoběžníkový, trojúhelníkový nebo zaoblený a podle úpravy příkop nezpevněný nebo zpevněný. Přiváděč je silniční komunikace s omezeným přístupem umožňující propojení dálnice, rychlostní silnice nebo rychlostní místní komunikace se sítí silnic nebo místních komunikací vyhrazená motorovým vozidlům se stanovenou konstrukční rychlostí podle platných pravidel silničního provozu. Rigol je otevřené odvodňovací zařízení hluboké nejvýše 30 cm, zpravidla zaoblené a zpevněné betonovýmitvárnicemi, kamennou dlažbou, vybetonováním apod. Sloupek směrový je vodicí bezpečnostní zařízení tvořené sloupkem doplněným odrazkami usnadňující bezpečnésměrové vedení vozidla. Spára je vertikální diskontinuita mezi přilehlými stranami bloků v cementobetonovém krytu nebo mezi přilehlým asfaltovým a cementobetonovým krytem, vytvořená za účelem poskyt- nutí určité možnosti pohybu. Suť jsou hmoty sypké, popř. stmelené vápnem, cementem nebo živicí, kamenitého a podob- ného charakteru a dále hmoty kusové (dlažební kostky, lomový kámen apod.) získané při rozebírání, odstraňování, vytrhávání a bourání podkladů, krytů apod., které se běžně nakládají nakladačem nebo ručně. Svodidlo je záchytné bezpečnostní zařízení, které snižuje nárazovou energii vozidla a brání vozidlu vyjetz vymezeného dopravního pásu. Svodnice je pásnice upevněná zpravidla na pevných sloupcích svodidla, tvořící nárazovou plochu.

RkJQdWJsaXNoZXIy ODY3Nzg0