800-1 Zemní práce (2019/II)
VP 800-1 © ÚRS CZ a.s. Prokopávka je odkopávka, která se provádí napříč terénní vlnou a je charakterizována přístu- pem dopravních prostředků z jedné nebo ze dvou stran. Z technologického hlediska se za pro- kopávky považují i dále vyjmenované vykopávky pod úrovní vodorovného přemístění výkopku: − − vykopávky pro silniční a železniční zářezy (i při mimoúrovňovém křížení), − − vykopávky pro silniční a letištní vozovky, − − vykopávky silničních, železničních a letištních příkopů. Protlačování je umístění trub vnějšího průměru do 500 mm (obvykle chránícího potrubí) pod povrch území nebo do násypů bez vykopávky, v rovině nebo ve sklonu do 1:10, včetně případ- ného odstranění zeminy z vnitřku protlačovaného potrubí. Přeložka silniční komunikace je nově budovaný úsek silniční komunikace ve změněné trase. Přepažování je dočasné odstranění vzpěr nebo rozpěr roubení a znovuosazení vzpěr nebo rozpěr po provedení pracovních operací, pro něž je přepažování nutné. Přemístění výkopku svislé je vyzvednutí výkopku z místa rozpojení na výškovou úroveň vodo- rovného přemístění výkopku. Přemístění výkopku vodorovné je přemístění výkopku od výkopiště do místa jeho uložení s vyložením z dopravního prostředku. Přesvahování je změna sklonu svahu již provedeného, popř. při současném jednostranném nebo oboustranném rozšíření dna zářezu nebo zúžení koruny násypu do 1 m. Převázka je kulatina svisle převazující vodorovné pažiny a přenášející zemní tlak do rozpěr vodorovného příložného pažení. Příkop je otevřené odvodňovací zařízení o hloubce přes 300 mm; podle tvaru příčného řezu rozeznáváme příkop lichoběžníkový, trojúhelníkový nebo zaoblený a podle úpravy příkop nezpevněný nebo zpevněný. Rekonstrukce objektů oboru 824 pro účely použití příplatků k cenám je: a) obnova traťových a staničních kolejí a závodových vleček, b) přestavba dosavadního kolejiště stanic, závodových vleček, lokomotivních a vozových dep, železničních opraven a strojíren i podniků mechanizace traťového hospodářství, c) prodloužení dosavadních staničních kolejí, kolejí závodových vleček, lokomotivních a vo- zových dep, železničních opraven apod., pro každé prodloužení koleje nejvýše o 600 m, d) rozšíření kolejiště dosavadních stanic, závodových vleček, lokomotivních a vozových dep, železničních opraven apod. nejvýše o 2 koleje s max. vzdáleností 10 m osy budované kole- je od osy stávající koleje, e) přeložky a směrové vyrovnání trati nebo jejích částí v osové vzdálenosti budované koleje od stávající koleje nejvýše 10 m. Rigol je otevřené odvodňovací zařízení hluboké nejvýše 300 mm, zpravidla zaoblené a zpevně- né betonovými tvárnicemi, kamennou dlažbou, betonem apod.; jeho svah přilehlý k vozovce nesmí mít sklon strmější než 1:3. Roubení – viz pažení Rýha je hloubený výkop, jehož největší šířka v úrovni terénu je 2 m a který nesplňuje podmínky pro určení šachty. Za rýhy se nepovažují silniční a železniční příkopy. Shybka je tlakový úsek gravitační stoky nebo kanalizační přípojky, který je uložen níže než navazující úseky proti a po proudu, umožňující podejití překážky. Spodek železniční je drážní těleso, tvořené zářezy, násypy a příkopy a příkopovými zídkami, trativody, propustky světlosti do 2 m, podkladnicemi, mezilehlými nebo sanačními vrstvami se zpevněním a ochranou drážního tělesa (osetí svahů, patky dlažeb, dlažby, záhozy, opěrné zídky výšky do 2 m od základové spáry, kamenná žebra apod.).
RkJQdWJsaXNoZXIy ODY3Nzg0