821-1 Mosty (2017/I)

VP 821-1 Část A01 © ÚRS PRAHA, a.s. 32. Užití cen 3291. Při betonáži mostních konstrukcí je uvažováno dodání betonu přímo na místo zabudování nebo do prostoru technologické manipulace (v cenách je zohledněno i čerpání betonu). U těchto položek se hmotnost betonů nezapočítává do výpočtu přesunu hmot, proto je v kata- logových listech ve sloupci„Hmotnost“ uvedena hmotnost v závorce nebo je nulová. 3292. Pokud beton není dodáván přímo na místo zabudování nebo do prostoru technologické ma- nipulace, ocení se vnitrostaveništní manipulace s tímto materiálem položkami přesunu hmot. V tomto případě se hmotnost betonových konstrukcí započítá do celkové hmotnosti přesunu hmot objektu. 3293. Pokud je kromě betonu i další materiál, např. štěrkopísek, kamenivo, kámen, dodáván přímo na místo zabudování nebo do prostoru technologické manipulace, je nutné snížit hmotnost objektu o hmotnost tohoto materiálu a přesun hmot stanovit z takto snížené hmotnosti. 4. Názvosloví a definice Betonářský vozík je visuté pracoviště předsunuté před čelo krakorcovitě betonované nosné konstrukce a zakotvené posunovatelně do její dokončené části, které je vybaveno pracovní podlahou pro umístění posuvného bednění, stavění výztuže, betonování a předpínání dalšího úseku letmé (čelné) betonáže. Kabel předpínací výztuže je svazek patentovaných drátů nebo ocelových pramenců (lan) a užívá se pro vnesení předpětí do konstrukcí z předpjatého betonu. Konstrukce podpěrná dočasná je pomocná konstrukce sloužící k podepření budovaných mostních konstrukcí po dobu jejich provádění. Konstrukce vylehčená je nosná mostní konstrukce vylehčená v příčném řezu dutinami za úče- lem snížení vlastní hmotnosti konstrukce. Montáž letmá jednostranná je letmá montáž segmentů (lamel) prováděná od pilíře nebo opěry mostu na jednu stranu. Montáž letmá oboustranná je letmá montáž segmentů (lamel) prováděná od pilíře mostu na obě strany souměrně s postupně prodlužovanými volnými konci konstrukce. Odskružení je uvolnění dočasné podpěrné konstrukce od nosné konstrukce mostní a přenese- ní zatížení do trvalých podpěr. Pilíř je plná, vylehčená nebo dutá podpěra, zpravidla mezilehlá, jejíž délka je větší než dvojná- sobek její tloušťky. Pro krajní podpěru lze tohoto názvu použít jen tehdy, není-li opěrou. Rektifikace mostní nosné konstrukce při montáži je geometrické urovnání části nebo celé mostní konstrukce (vahadla, příp. jeho části nebo segmentu na skruži) pomocí rektifikačního zařízení. Rovnanina z lomového kamene je konstrukce z neopracovaného lomového tříděného ka- mene, rovnaného do předepsaného profilu s mezerami vyplněnými úlomky kamene, popř. štěrkem nebo štěrkopískem. Skruž mostní výsuvná je samonosné výsuvné bednění vodorovné konstrukce mostu na ocelo- vém rámu pro betonáž monolitických mostů, které umožňuje výškovou a směrovou rektifikaci a podélný posun vcelku do dalšího pole. Sloup je samostatná podpěra s průřezem kruhovým, čtvercovým nebo ve tvaru pravidelného mnohoúhelníku, popř. každý svislý řadový prvek členěné podpěry. Vyložení jeřábu je vodorovná vzdálenost od svislé osy otáčení po svislou osu závěsu břemene. Zařízení odskružovací je zařízení umožňující odskružení, příp. rektifikaci mostní nosné konstrukce. Zóna pracovní jeřábu je prostor omezený dosahem ramene jeřábu v jeho pracovní poloze.

RkJQdWJsaXNoZXIy ODY3Nzg0