822-1 Komunikace pozemní a letiště (2017/I)

VP 822-1 © ÚRS PRAHA, a.s. Cementobetonový kryt je betonová vrstva schopná nést přímé dopravní zatížení a působení prostředí. Dálnice je silniční komunikace sloužící pro dopravní spojení mezi důležitými centry státního a mezinárodního významu, směrově rozdělená, s omezeným připojením a s omezeným přístu- pem, vyhrazená pro provoz motorových vozidel s konstrukční rychlostí stanovenou platnými pravidly silničního provozu; její křížení a křižovatky se všemi ostatními komunikacemi jsou řešeny mimoúrovňově. Dlažba je krytová vrstva na pozemní komunikace a dopravní plochy vytvořená z dlažebních prvků. Dlažební prvek je prefabrikovaný betonový dílec většinou geometrického tvaru, nebo kamen- ný dílec tvaru krychle či hranolu, vyrobený z přírodního kamene. Geobuňka je trojrozměrná propustná polymerní, voštinová nebo podobná buněčná konstruk- ce, vyrobená ze vzájemně propojených pružných syntetik. Geokompozit je sdružený materiál, obsahující mezi svými složkami nejméně jeden geosynte- tický výrobek. Geomřížka (geomříž) je plošná polymerní konstrukce sestávající z pravidelně otevřené síťovi- ny z pevně spojených tahových prvků, které je možno spojovat vytlačováním, pojením nebo splétáním, a jejíž otvory jsou větší než její součásti. Geosyntetikum je výrobek, u kterého je minimálně jedna součást vyrobena ze syntetického nebo přírodního polymeru v podobě fólie, pásku nebo trojrozměrné struktury. Geotextilie je plošný, propustný, polymerní textilní materiál, který může být netkaný, pletený nebo tkaný. Hmoty vybourané jsou vybourané konstrukce nebo jejich části (např. zábradlí, svodidla, obrubníky, značky, panely a pod.), popř. další vybourané kusové (nesypké) materiály, které se nakládají převážně autojeřábem. Hydraulické pojivo je materiál nebo kombinace materiálů (cement, hydraulické silniční pojivo, granulovaná/mletá vysokopecní struska, vápenatý/křemičitý popílek, vápno), který tuhne che- mickou reakcí s vodou a zůstává stabilní i pod vodou. Chodník je přidružený pás určený pro pěší, oddělený vertikálně nebo horizontálně od přileh- lého jízdníhopásu. Kategorie silnic , tj. určení kategorie, dle jejichž technických znaků má být určitá silnice projek- tována abudována (ČSN 73 6101 Projektování silnic a dálnic). Kluzný trn je trn z hladké oceli, opatřený povlakem, vložený v místě spár sousedících desek cementobetonového krytu ke zlepšení přenosu zatížení a zabránění rozdílného poklesu desek. Komunikace pro pěší je nemotoristická komunikace určená výhradně pro pěší chodce. Komunikace silniční je pozemní komunikace určená převážně pro provoz silničních motoro- vých vozidel, jejímž charakteristickým znakem je zpevněná vozovka. Komůrka spáry je vyřezána do horní části spáry pro uložení tvarovaného těsnícího profilu, který podpírá její dno, aby nedošlo k propadu vlivem dopravy. Kotevní tyč je ocelová tyč, udržující spáry úzké, obvykle uložená v podélné spáře cementobe- tonového krytu. Krajnice je šířkový prvek koruny silniční komunikace mezi dopravním pásem a hranou koruny; skládá sezpravidla ze zpevněné a nezpevněné části. Kryt vozovky je horní část vozovky určená k přímému pojíždění vozidel. Podle počtu vrstev se rozlišuje jednovrstvový kryt a vícevrstvový kryt. Kryt z vegetačních dílců je krytová vrstva pro zpevněná travnatá parkoviště pro osobní vozidla a účelové zpevněné přístupové komunikace vytvořené z vegetačníchdílů.

RkJQdWJsaXNoZXIy ODY3Nzg0