825-4 Objekty podzemní - tunely (2017/I)

VP 825-4 © ÚRS PRAHA, a.s. Čelní portálová zedˇ je nadezdívka portálového pásu (po stranách přechází do kolmých kří- del); zachycuje tlaky čelního skalního nebo zemního svahu, bývá obvykle ukončena mohutnou římsou, za zdí je nadportálový příklop, shromažďující povrchové vody čelního svahu. Délka přístupové cesty je určena vzdálenosti líce portálu přístupové cesty a jejím ústím do podzemního objektu halového nebo plošného měřeného po ose přístupové cesty. Délka tunelu je průměrná vzdálenost mezi líci čelních portálových zdí (portálových věnců) vjezdového a výjezdového portálu, měřená po obou tunelových opěrách ve výši 1,0 m nad niveletou koleje. Dočasné vystrojení výrubu zabezpečuje výrub až do fáze trvalého vystrojení (může být pou- žito výdřevy, ocelovýchprvků a skruží, svorníkové výztuže, stříkaného betonu apod.), dočasné vystrojení výrubu se při provádění trvalého vystrojení tunelu buď odstraní, nebo se ponechá jako ztracená výstroj. Hloubka rýhy je svislá vzdálenost dna rýhy od terénu v podélné ose rýhy. Největší přípustná hloubka je 16m. Rýhami jsou také hloubené vykopávky libovolného půdorysu, který lze vepsat do čtverce o straně do 2m, není-li hloubka výkopu největším rozměrem. Za rýhy se nepovažují silniční a železniční příkopy (ČSN 73 3050). Hloubka založení je svislá vzdálenost od nivelety koleje do úrovně základové spáry základů opěr v určitém místě tunelu. Horninový masív je horninové prostředí, ve kterém je podzemní objekt situován. Injektování je tlakové vyplnění mezer v hornině nebo ve zdivu cementovou suspenzí nebo maltou. Kolektor je podzemní liniový objekt, ve kterém jsou společně uložena vedení technického vybavení; v kolektoru jsou sdruženy nejméně dvě vedení rozdílného charakteru (např. silno- proudé a sdělovací kabely apod.). Kotva je konstrukce namáhaná tahem, která hlavou a táhlem zachycuje zatížení jiné konstruk- ce nebo horniny a přenáší jej přes kořen kotvy do základové půdy. Kryt dna je vhodně upravená horní vrstva nadezdívky spodní klenby; u tunelů bez spodní klenby vhodně upravený povrch podloží pro železniční svršek. Malta aktivovaná je cementová malta s dalšími přísadami, která je vyrobena v aktivační mí- chačce a má speciální vlastnosti. Nadměrný výrub je rozdíl ploch mezi teoreticky stanoveným a skutečným výrubním průřezem; je dán jednak nutným nadvýšením a rozšířením výrubního průřezu s ohledem na dotvarování dočasného a trvalého vystrojení (tzv. nadměrný výrub dočasný) a jednak nemožností přesného vylomení výrubního průřezu (tzv. nadměrný výrub trvalý); trvalý nadměrný výrub (zvaný také nadvýlom) může být nezaviněný (ve špatných geotechnických poměrech) a zaviněný (nedo- držováním technologického postupu, nadměrnými trhacími pracemi, nedostatečným nebo nevčasným vystrojením výrubuap.). Nečleněný porub je výlom podzemního díla najednou v celém jeho průřezu (obvyklý u štol a tunelů v pevných horninách). Opěry tunelové jsou části ostění od základového odstupku (případně od základů) do patek stropní klenby; u kruhového tunelového průřezu se opěrami nazývá část ostění mezi stropní klenbou a dnem. Osa tunelu je v půdorysu pomyslná čára sledující osu koleje (u dvojkolejných tunelů osu drá- hy); v přímé je s osou koleje (dráhy) totožná, v obloucích se odsazuje od osy koleje o hodnotu odsazení (c) ke středu oblouku. Ostění tunelu je trvalé vystrojení výrubu zdivem kamenným, cihelným, betonovou nebo žele- zobetonovou obezdívkou, stříkanými plášti z torkretu nebo stříkaného betonu, montovaným

RkJQdWJsaXNoZXIy ODY3Nzg0