825-4 Objekty podzemní - tunely (2017/I)

VP 825-4 © ÚRS PRAHA, a.s. ostěním z velkoplošných prvků; podle umístění v příčném řezu rozlišujeme: stropní klenby, opěry, základy, spodní klenbu, nadezdívku spodní klenby a kryt dna tunelu. Patní práh je železobetonová konstrukce na rozhraní opěry a klenby tunelu zajišťující stabilitu klenby při podchycovací metodě. Plášť torkretový je ochranná nebo zpevňující konstrukce z cementové omítky nanesená stří- káním pod tlakem. Portálový pás je vjezdový a výjezdový (značení P1 a P2 ve směru staničení tratě). Je to pokračo- vání tunelové trouby směrem k vyústění tunelu (čelní portálové zdi); ostění portálového pásu bývá mohutnější než ostění sousedních tunelových pásů. Portálový věnec je vnější ukončující část portálového pásu viditelná z povrchu, nachází se zhruba v rovině líce čelní portálové zdi nebo z něho mírně vystupuje. Práce v hoře je práce vykonávaná v podzemí. Práce při rekonstrukcích jsou prováděny ve výlukách a technologie jako celek respektují za- chování železničního provozu. Přístupová cesta je štola nebo tunel sloužící ke spojení podzemního objektu halového nebo plošného se vstupním portálem. Ražení je rozpojení horniny, naložení a odvoz rubaniny. Součástí ražení je i dočasné vystrojení výrubu. Ražnost hornin je souhrn vlastností horniny, které jsou rozhodující pro stanovení: a) obtížnosti a pracnosti tunelářských prací, b) nutných opatření k zajištění bezpečnosti a ochrany zdraví pracujících. Sanace objektů jsou práce při zpevňování konstrukcí dosavadních objektů. Skruž tunelová je ocelová konstrukce, která zajišťuje dočasně nebo trvale tunelové ostění nebo výrub. Pro výrobu skruží se obvykle používají kolejnice nebo válcované nosníky ohýbané za studena nebo za tepla z několika dílů. Spárování zdiva hloubkové je strojní tlakové vyplnění spár hlubších než 3cm. Spodní klenba (protiklenba) je u podkovovitého světlého tunelového průřezu konstrukce, rozpírající základy opěr; její funkce může být nahrazena rozpěrnými trámy (zejména dodatečně provedenými při rekonstrukci objektu); u kruhového průřezu tunelu je spodní klenba vyme- zena spodní kruhovou výsečí, jejíž přímky procházejí středem určující kružnice a svírají pravý úhel, souměrně ke svislici procházející osou koleje (resp. osou dráhy). Stropní klenba je horní část ostění tunelu, u podkovovitého průřezu tunelu spočívající patkami na opěrách buď přímo, nebo prostřednictvím patních prahů, u kruhového průřezu tunelu je klenba určena horní kruhovou výsečí s přímkami ve sklonu 1 : 5 procházejícími středem určující kružnice. Suspenze cementová je směs vody, cementu a případných dalších příměsí vyrobená v rychlo- běžné aktivační míchačce. Má speciální vlastnosti. Světlost tunelu je největší světlá šířka tunelu lomená největší světlou výškou tunelu (světlá vzdálenost od nivelety koleje do vrcholu klenby). Světlý tunelový průřez je plocha ohraničená lícem tunelu a povrchem železničního svršku tunelu (tj. povrch pražce, úložné desky apod.); měří se ve svislé rovině kolmé k osetunelu. Sypanina je výkopek získaný na téže nebo jiné stavbě z výkopu nebo zemníku, rubanina z tu- nelů nebo dolů, popř. odpadový materiál z průmyslu, jako škvára nebo struska, určený k budo- vání násypů, zásypů nebo obsypů a podkladních, popř. podsypových vrstev. Štola je liniový podzemní objekt ražený nebo hloubený z povrchu s výrubním průřezem menším než 16 m 2 ; štola může být samostatným podzemním dílem (pokud je situována mimo výrubní průřez tunelu - např. štola průzkumná, odvodňovací) nebo je dílčím výrubem (štola

RkJQdWJsaXNoZXIy ODY3Nzg0