825-4 Objekty podzemní - tunely (2017/I)

VP 825-4 © ÚRS PRAHA, a.s. Tunelový portál je vnější část tunelu ukončující tunelovou troubu; svou mohutnější konstrukcí zachycuje podélné síly v horninovém masívu a tlaky z čelního a bočních svahů tunelového předzářezu; portál sestává: z portálového pásu, portálového věnce a čelní portálové zdi. Tunelový prstenec je část tunelu kratší než 3m, tvořící dílčí pracoviště (zejména při novodo- bých pracovních postupech při dolamování výrubního průřezu). Tunelový průjezdní průřez je obrys obrazce v rovině kolmé k ose koleje, jehož osa je kolmá ke spojnici temen kolejnic a prochází osou koleje; pohybem tunelového průjezdního průřezu ve směru osy koleje je nad kolejí v jednokolejném tunelu vymezen volný prostor pro bezpečný průjezd železničních vozidel. Tunelový předzářez je zářez, kterým železniční trať přechází z volného terénu (popř. z mostní- ho objektu) do tunelu. Tunelové základy jsou nejspodnější část ostění ode dna výrubu po základový odstupek (u podkovovitého průřezu tunelu). Výlom je ražení dílčích výrubů nebo celého tunelu (pak jde o tzv. plný výlom nebo porub). Výrub je prostor vzniklý při ražení tunelu nebo štoly; části výrubu tunelu v příčném směru; přístropí (kalota), opěří, základy, dno tunelu. Výrubní průřez je plocha výrubu v rovině kolmé k ose tunelu; výrubní průřez tunelu je součet ploch všech dílčích výrubů. Výstroj minérská je dočasná výstroj tunelu zřizovaná při ražení tunelové trouby. Výstroj zednická je dočasná výstroj tunelu zřizovaná při betonování nebo zdění obezdívky. Vystrojení výrubu je dočasné nebo trvalé zajištění výrubu proti závalu a zabraňující deforma- cím horninového masívukolem výrubu. Zálomový pás je tunelový pás, který se v určité partii tunelu vylamuje časově jako první (při stavbě i rekonstrukci), zálomových pásů bývá v tunelu pro větší rozvinutí prací několik; výlom těchto pásů začíná buď ze směrové štoly, nebo při rekonstrukci ze stropní štoly, případně přímo z prostoru tunelu. Zásyp je výplň prostorů pod úrovní přilehlého terénu sypaninou až do úrovně tohoto terénu (např. zásyp stavebních jam, rýh, šachet, zásyp podzemních prostorů zbývajících ve výkopu po vybudování podzemních částí objektů nebo vedení (ČSN 73 3050). Ztracená výstroj je dočasné vystrojení výrubu, které se později stává součástí trvalého vystro- jení (např. ocelové skruže, kotvy aj.). Železniční tunel je podzemní liniová stavba, jíž je vedena celostátní dráha nebo vlečka; z hle- diska železničního provozu jsou tunely jednokolejné, dvoukolejné a dvoukolejné s jednokolej- ným provozem (dočasně nebo trvale), elektrizované a neelektrizované. 42. Zkratky Np niveleta pražce

RkJQdWJsaXNoZXIy ODY3Nzg0