V reakci na vojenskou invazi Ruské federace na Ukrajinu bylo na agresora uvaleno několik balíčků ekonomických sankcí. Jednu ze zvažovaných sankcí představuje zákaz dovozu ropy z Ruska do Evropy a Spojených států. K embargu na dovoz ruské ropy jako první přistoupily Spojené státy. Velká Británie a Polsko oznámily, že ji přestanou dovážet do konce letošního roku. Jelikož je Rusko třetí největší producent a zároveň druhý největší vývozce ropy, obava o její dodávky v souvislosti se sankcemi vyvolala nejistotu na trhu. Ta se na začátku března promítla do strmého nárůstu ceny ropy za barel, která dokonce atakovala extrémní hodnoty z roku 2008.
Dramaticky rostoucí ceny ropy se prakticky okamžitě promítly i do koncových cen pohonných hmot na čerpacích stanicích na našem území. Zatímco cena benzínu vzrostla během čtrnácti dnů o cca čtvrtinu, tak cena nafty se v průběhu dvou a půl týdne zvýšila přibližně o třetinu a v současnosti je dokonce dražší než benzín.
Po oznámení Mezinárodní agentury pro energii o uvolnění zásob a zprávě členů OPEC (Iráku a Spojených arabských emirátů) o navýšení těžby začala ceny ropy klesat. To se i v souvislosti se zrušením přimíchávání biosložky do paliva projevilo v cenách pohonných hmot poklesem o necelých deset procent. I přes částečné zlevnění zůstává cena pohonných hmot výrazně výše, než před začátkem ruské invaze na Ukrajinu.
![](https://www.cs-urs.cz/app/uploads/2022/06/vyvoj_cen_PHM_k_2022_06_15.png)
Je logické, že zvýšená cena pohonných hmot by se měla projevit ve zvýšené ceně hodinové práce stroje (strojohodiny), a to právě u strojů, které ke své činnosti naftu či benzín spotřebovávají. Bylo by ale ekonomicky nezodpovědné se domnívat, že změna cen pohonných hmot o určitá procenta se stejným procentem promítne do ceny strojohodiny. Do nákladů na hodinu práce stroje se totiž v Cenové soustavě ÚRS promítají nejen provozní hmoty (tj. pohonné hmoty, provozní kapaliny, pneumatiky apod.), ale normativně i náklady na odpisy a opravy, dále náklady na převozy a u některých strojů i náklady na jejich montáž a demontáž.
V následující tabulce jsou vybrané skupiny strojů s jejich průměrnými změnami cen strojohodin v závislosti na změně cen pohonných hmot o 10 %, 20 %, respektive 30 %. Základnou jsou modelované ceny pohonných hmot použité pro výpočet směrných cen strojohodin v cenové úrovni 2022/I. Cena pohonných hmot na přelomu března a dubna je oproti nim vyšší o cca 20 % pro koncové zákazníky a o několik procent méně pro větší smluvní odběratele. K výsledným procentům je nutné podotknout, že se jedná o údaje pouze za stroje bez nákladů na jejich obsluhu.
![](https://www.cs-urs.cz/app/uploads/2022/03/stroje_10_20_30_v3-1.png)
Pro přehlednost jsme do tabulky zařadili jen takové skupiny strojů, ve kterých se změna ceny pohonných hmot projevuje vyššími procenty. Jedná se o některé zemní stroje a dopravní prostředky.
Pro zprostředkování ucelené informace, tedy zjištění dopadu zvýšených cen pohonných hmot na směrné ceny konstrukcí, jsme náklady na aktualizované strojohodiny promítli do vybraných položek s vysokým podílem prací prováděných stroji pro zemní práce a s využitím dopravních prostředků. Jedná se o položky zemních prací prováděných strojně, položky přesunů hmot a položky manipulace se sutí a vybouranými hmotami. Ke každé skupině konstrukcí jsou uvedena procenta jejich průměrných změn cen v závislosti na změně cen pohonných hmot o 10 %, 20 %, respektive 30 %.
![](https://www.cs-urs.cz/app/uploads/2022/03/konstrukce_10_20_30_v3-3.png)
Procentní změny cen strojohodin a konstrukcí publikujeme jako informativní. Jedná se o průměrné hodnoty z početnějších skupin strojů a konstrukcí, přičemž reálné hodnoty konkrétních strojů či konstrukcí se mohou od průměru lišit.
Vydal ÚRS CZ a.s., 31. 3. 2022
Aktualizace 15. 6. 2022 – aktualizován graf vývoje cen PHM